Americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) se v posledních letech potýká s rostoucí kritikou ohledně fungování svého Centra pro tabákové výrobky (CTP). Na problematické aspekty současné regulace upozorňuje nová analýza think-tanku Tax Foundation, která zároveň přináší návrhy na systémové zlepšení.
Jedním z hlavních problémů, které autoři identifikují, je neprůhlednost a složitost schvalovacího procesu. Výrobci nikotinových produktů, včetně těch, které představují alternativy ke klasickým cigaretám, musí pro uvedení výrobku na trh získat tzv. marketingové povolení (Marketing Granted Order – MGO). Tento proces je však mimořádně nákladný a zdlouhavý. Podle analýzy mohou náklady na jednu žádost přesáhnout 2,5 milionu dolarů, přičemž lhůty k rozhodnutí se často protahují na roky. Do března 2024 bylo podáno přes 26 milionů žádostí, ale povolení získalo pouze 30 produktů.
Tato situace má za následek vysoký podíl neschválených produktů na trhu. Odhady uvádějí, že až 98 % trhu s e-cigaretami v USA tvoří produkty bez povolení – často jednorázové ochucené výrobky, pocházející zejména z Asie. Systém, který měl zajistit bezpečnost a ochranu veřejného zdraví, tak v praxi umožňuje existenci rozsáhlého neformálního trhu s produkty mimo dohled regulačních autorit.
Tax Foundation navrhuje tři hlavní směry reformy. Prvním je větší transparentnost ze strany FDA a zveřejnění jasných pravidel pro hodnocení žádostí. Druhým doporučením je vytvoření efektivnějšího schvalovacího procesu pro produkty, které prokazují určité charakteristiky z hlediska snížených zdravotních rizik. Třetí oblastí je posílení schopnosti vymáhat stávající pravidla a zároveň vytvořit podmínky pro rozvoj legálního a regulovaného trhu.
Cílem navržených změn není deregulace, ale vytvoření předvídatelného prostředí, které bude účinně reagovat na nové výzvy v oblasti veřejného zdraví. Stabilní a funkční rámec může podle autorů přispět ke snížení negativních dopadů spojených s užíváním nikotinových produktů a zároveň omezit prostor pro nelegální praktiky.
Zpráva tak otevírá debatu o tom, jak může regulační politika lépe reagovat na rychlý vývoj trhu i měnící se spotřebitelské chování. Hledání funkčních a pragmatických nástrojů zůstává klíčovým úkolem nejen pro USA, ale i pro další země, které čelí podobným otázkám.
Text naleznete zde: