05.03.2021

Rada pro reklamu musí posoudit neetické praktiky při prodeji cigaret

Server Regulace nikotinu se zaměřil na otázku etičnosti prodeje cigaret, k nimž je zdarma přidáván tvrdý alkohol. Co náš projekt vlastně vůči této praktice namítá?

Při prodeji tabákových výrobků se v posledních měsících objevuje nový typ reklamní akce, která je podle našeho názoru zcela neetická a může mít závažné dopady na lidské zdraví.

Při prodeji jednoho či dvou kartonů cigaret se zároveň nabízí zdarma pivo či tvrdý alkohol. Smysl této praxe je jasný – výrobci lihovin spolupracují s výrobci tabáku a vytvořili nástroj, který má vliv na vyšší spotřebu alkoholu i cigaret. 

Praktickým efektem této reklamy je motivace lidí, aby se zásobovali kartony cigaret a zároveň získávali zdarma významné množství alkoholu. 

Tento postup je formálně pravděpodobně legální, je však podle našeho názoru v přímém rozporu s úmyslem omezit reklamu na tabákové výrobky. Karton cigaret se totiž nesmí prodávat levněji než jednotlivé krabičky, množstevní slevu zákon zakazuje. Nabízený alkohol je „bonus“, který je jednoznačně v rozporu se smyslem tohoto opatření. Vyhláška o tabákových výrobcích výslovně zakazuje umísťovat na krabičky či kartony náznak jakýchkoliv ekonomických výhod při nákupu, nicméně prodejci toto ustanovení obcházejí tím, že ekonomickou výhodu propagují „pouze“ v místě prodeje, nikoliv na obalu.

Lidé závislí na nikotinu cigarety kupují, zdarma dostávají další návykovou a škodlivou látku (alkohol), a to v množství, které má prokazatelně negativní vliv na jejich zdraví.

Kodex reklamy jednoznačně stanovuje, že „reklama má být vytvářena s vědomím odpovědnosti vůči společnosti“ a že nebude podporovat nadměrnou konzumaci alkoholických nápojů. Tím je podle našeho názoru porušován. 

Spotřeba návykových látek je regulována spotřební daní. Je-li lahev tvrdého alkoholu dávána zdarma, omezující nástroj neexistuje, a naopak motivuje k nadměrné konzumaci. 

Námi uváděná reklamní praxe navíc přichází v době, která je z hlediska rozvoje alkoholismu kritická. Pandemie nemoci covid-19 zásadně změnila chování a návyky lidí. Adiktologové varují, že jedním z jejích nepřímých negativních efektů je i růst domácího alkoholismu. Reprezentativní průzkum Zdravotní pojišťovny MV ČR ukázal, že u 18 % lidí došlo během nouzového stavu k vyšší spotřebě alkoholu; zejména to platí u lidí mladších 35 let. Žádáme Vás proto o posouzení, zda je tato forma reklamy a podpory prodeje etická a zda nepodporuje nezodpovědnou, nadměrnou konzumaci cigaret a alkoholických nápojů. 

MUDr. Boris Šťastný