13. února se švýcarští voliči rozhodnou o lidové iniciativě, která požaduje větší omezení reklamy na tabákové výrobky, uvádí server Tobacco Reporter.
Iniciativa si klade za cíl zakázat reklamu na tabák a elektronické cigarety všude tam, kde ji děti a mladiství uvidí, například v tisku, na plakátech, na internetu nebo na akcích. Reklama zaměřená pouze na dospělé nebo zobrazovaná na místech, kam nezletilí nemají přístup, by byla stále povolena.
Pro Spolkovou radu a švýcarský parlament jde však iniciativa příliš daleko. Proti tomu se staví nepřímým protinávrhem v podobě nového zákona o tabákových výrobcích. Nová pravidla by zakázala reklamu na tabákové výrobky a elektronické cigarety na billboardech a v kinech. Kromě toho by tabákové společnosti podle protinávrhu již nesměly rozdávat cigarety zdarma nebo sponzorovat mezinárodní akce ve Švýcarsku. Reklama v kioscích, v tisku nebo na internetu by byla stále možná, kromě případů, kdy by byla zaměřena na nezletilé, a sponzorování národních akcí by bylo stále povoleno.
Nový zákon o tabákových výrobcích může vstoupit v platnost bez ohledu na výsledek hlasování o lidové iniciativě. Pokud však bude lidová iniciativa schválena, federální úřady budou muset upravit zákon tak, aby odpovídal novým požadavkům.
Švýcarsko má jeden z nejslabších režimů kontroly tabáku v Evropě. Škála kontroly tabáku pro rok 2019 zařadila Švýcarsko celkově na druhé místo od konce a poslední z hlediska omezení reklamy na tabákové výrobky. Švýcarsko je navíc jedinou evropskou zemí, která neratifikovala Rámcovou úmluvu Světové zdravotnické organizace o kontrole tabáku (FCTC).
V současné době je reklama na tabákové výrobky povolena s určitými omezeními. Tabáková reklama v rádiu a televizi a reklama zaměřená konkrétně na nezletilé jsou zakázány. Většina kantonů zavedla dalekosáhlejší zákazy, například zákaz tabákové reklamy na billboardech a v kinech nebo zákaz tabákových společností ve sponzorování akcí.
Kritici připisují slabé tabákové zákony v zemi skutečnosti, že Švýcarsko je domovem předních výrobců cigaret, jako jsou Philip Morris International a Japan Tobacco International. Asi čtvrtina švýcarské populace kouří, včetně asi 100 000 lidí ve věku 15 až 19 let.